Αλήθεια ο ψευδάργυρος θεραπεύει το κοινό κρυολόγημα;

Psevdargyros_therapevei

Πολλοί από εμάς έχουμε ξεκινήσει να παίρνουμε βιταμίνες, μέταλλα και βότανα για να είναι ο οργανισμός μας έτοιμος να αντιμετωπίσει το κρυολόγημα, το μπούκωμα και το φτέρνισμα. Τα συμπληρώματα ψευδαργύρου είναι μια ιδιαίτερα συχνή θεραπεία, επειδή ο ψευδάργυρος είναι γνωστός ότι συμβάλλει στην καλή λειτουργία συστημάτων όπως το ανοσοποιητικό και στην προστασία του οργανισμού από μολύνσεις, ιώσεις και ασθένειες. Άραγε τα συμπληρώματα ψευδαργύρου λειτουργούν πραγματικά;

Ο ψευδάργυρος απαιτείται για τη δημιουργία των Τ-λεμφοκυττάρων, των λευκών κυττάρων του σώματος που επιτίθενται στους ιούς και τα παθογόνα βακτήρια, βοηθώντας μας να καταπολεμήσουμε τις λοιμώξεις. Βασισμένες σε αυτήν τη διαπίστωση, πιστεύεται ότι ο ψευδάργυρος μπορεί να σταματήσει την αναπαραγωγή του ρινοϊού – την πιο κοινή αιτία του κρυολογήματος.

Μια επιστημονική ανασκόπηση σύγκρινε παλαιότερες μελέτες όπου λάμβαναν ψευδάργυρο δια του στόματος είτε με placebo είτε χωρίς καμία παρέμβαση. Διαπιστώθηκε ότι ο ψευδάργυρος δεν είχε καμία σημαντική επίδραση στην σοβαρότητα των συμπτωμάτων, αλλά μείωνε τη διάρκεια ενός κρυολογήματος κατά 2,63 ημέρες μέσο όρο, στους ενήλικες. Ωστόσο, δεν ήταν όλα τα σκευάσματα ψευδαργύρου εξίσου αποτελεσματικά. Μόνο ο οξικός  ψευδάργυρος σημείωσε μια στατιστικά σημαντική μείωση της διάρκειας των συμπτωμάτων. Ο γλυκονικός και θειικός ψευδάργυρος δεν ήταν επιτυχείς.[1]

Έτσι, εάν ο ψευδάργυρος μπορεί να βοηθήσει να ξεπεράσουμε ένα κρυολόγημα πιο γρήγορα, πόσο θα πρέπει να παίρνουμε τη στιγμή που εμφανίζονται τα πρώτα συμπτώματα όπως ο πονόλαιμος και το συνάχι; Συμφώνα με την παραπάνω μελέτη, τα αποτελέσματα λένε να αρχίζουμε τον ψευδάργυρο εντός της πρώτης ή δεύτερης μέρας μετά την έναρξη του κρυολογήματος, από την άλλη οι ερευνητές πρέπει μας πουν ποια είναι η καλύτερη δασολογία που πρέπει να λάβουμε. Καθώς στην συγκεκριμένη έρευνα, τα άτομα λάμβαναν παστίλιες οξικού  ψευδαργύρου (περίπου 54-104mg) κάθε 2-3 ώρες. Οι παστίλιες ψευδαργύρου μπορούν να προκαλέσουν μια άσχημη γεύση στο στόμα ή και ναυτία. Λαμβάνοντας πάρα πολλές μπορεί να είναι επιβλαβείς. Το ανώτατο ασφαλές όριο για τον ψευδάργυρο ανέρχεται σε 320mg και 420mg/ημέρα για τις γυναίκες και άντρες, αντίστοιχα[2]. Η  μακροχρόνια συμπληρωματική χρήση του μπορεί να αλληλεπιδράσει με την απορρόφηση του χαλκού και του σιδήρου. Αυτό συμβαίνει, διότι ο χαλκός, ο σίδηρος και ο ψευδάργυρος ανταγωνίζονται για το ίδιο μονοπάτι εισόδου από το έντερο στην κυκλοφορία του αίματος, οπότε μια υπερβολική πρόσληψη ενός μετάλλου θα ταράξει την απορρόφηση των άλλων.

Τα περισσότερα άτομα λαμβάνουν επαρκείς ποσότητες ψευδαργύρου από μια ισορροπημένη δίαιτα με ποικιλία τροφίμων[3]. Τροφές πλούσιες σε ψευδάργυρο είναι το τυρί, τα θαλασσινά, τα ψάρια, το κρέας (κόκκινο κρέας και κοτόπουλο), το αβγό και πολύ λιγότερο το γάλα. Τον συναντούμε κυρίως στα ζωικής προέλευσης τρόφιμα, από τις οποίες συνήθως απορροφάται καλύτερα, αλλά και σε μικρότερες ποσότητες σε φυτικά τρόφιμα όπως οι ξηροί καρποί, τα όσπρια, τα δημητριακά ολικής άλεσης και η μαύρη σοκολάτα (τύπου υγείας). Έτσι, μια ισορροπημένη δίαιτα είναι επαρκής για να παρέχει όλα τα θρεπτικά συστατικά, ενώ τα συμπληρώματα είναι χρήσιμα, μόνο όταν δεν λαμβάνουμε αρκετά θρεπτικά συστατικά από τη δίαιτα (π.χ. χορτοφαγία). Επομένως, καταναλώστε τροφές πλούσιες σε ψευδάργυρο εκείνες τις μέρες που σας περιτριγυρίζει το κρυολόγημα!

[1] Michelle Science, Jennie Johnstone, Daniel E. Roth, Gordon Guyatt, and Mark Loeb. Zinc for the treatment of the common cold: a systematic review and meta-analysis of randomized controlled trials. CMAJ July 10, 2012 184:E551-E561; published ahead of print May 7, 2012, doi:10.1503/cmaj.111990

[2] Institute of Medicine (IOM). Food and Nutrition Board. Dietary Reference Intakes: Calcium, Phosphorus, Magnesium, Vitamin D and Fluoride external link disclaimer. Washington, DC: National Academy Press, 1997.

[3] Wuehler S.E. et al. (2005). Use of national food balance data to estimate the adequacy of zinc in national food supplies: methodology and regional estimates. Public Health Nutrition 8:812-819.

Print Friendly, PDF & Email

, , , ,

Δεν υπάρχουν σχόλια ακόμη

Αφήστε μια απάντηση