Αχλάδια! Πόσα απίδια πιάνει ο σάκος;

axladia

Τα αχλάδια είναι μεσαίου μεγέθους φρούτα, γνωστά ως Pyrus communis. Προέρχονται από την Ευρώπη και την Ασία. Η Ελλάδα έχει την 6η θέση στην Ευρώπη με παραγωγή που φθάνει περίπου τους 100.000 τόνους ετησίως (Εθνικό Ίδρυμα Αγροτικής Έρευνας). Πιο συχνά τρώγονται ωμά ή κονσέρβα (κομπόστα), και μπορούν να αποξηρανθούν ή να υποβληθούν  σε επεξεργασία για χυμό. Πολλές συνταγές περιλαμβάνουν τα αχλάδια ως κύριο συστατικό, όπως σε σαλάτες, κέικ και γλυκά.

Τα αχλάδια είναι δροσερά και χορταστικά. Είναι πολύ πλούσια σε φυτικές ίνες, και βοηθούν στην απώλεια βάρους και στον έλεγχο του σακχάρου στο αίμα. Επιστημονική έρευνα που διεξήχθη σε υπέρβαρες Βραζιλιάνες μέσης ηλικίας συσχέτισε την κατανάλωση 3 αχλαδιών την ημέρα για 12 εβδομάδες με σημαντική μείωση του σωματικού τους βάρους και καλύτερο έλεγχο του σακχάρου[1]. Υπάρχουν περισσότερες από τρεις χιλιάδες διαφορετικές ποικιλίες των αχλαδιών, στην Ελλάδα καλλιεργούνται τα κρυστάλλια, οι κοντούλες, η βουτυράτη και η δουκέσσα.  Το χρώμα τους είναι συνήθως κίτρινο, κόκκινο ή πράσινο, με λευκή σάρκα μέσα.

Διατροφική ανάλυση

Το αχλάδι μια άριστη πηγή βιταμίνης C και Κ, καλίου, χαλκού και σε μικρότερο βαθμό περιέχει μαγγάνιο, μαγνήσιο, ασβέστιο και σίδηρο. Επιπλέον, είναι εξαιρετικός φορέας διαλυτών και αδιάλυτων φυτικών ινών (ένα μεσαίο αχλάδι έχει περίπου 6γρ. φυτικών ινών, ενώ καθημερινά χρειαζόμαστε 25-30γρ.). Η πηκτίνη ανήκει στις διαλυτές φυτικές ίνες και υπάρχει στα αχλάδια. Μπορεί να βελτιώσει την πέψη, να μειώσει τα λιπαρά στο αίμα και τα επίπεδα της χοληστερόλης καθώς και στο να διατηρήσει σε μέτριο επίπεδο τη τιμή του σακχάρου. Η πηκτίνη μπορεί επίσης να βοηθήσει στην πρόληψη του καρκίνου[2],[3]. Ένα μικρό (148 g) αχλάδι έχει περίπου:

Θερμίδες 85
                                                                   % Σ.Η.Π
Λίπος                                    0.2 g 0%
Κορεσμένα                 0 g 0%
Πολύακόρεστα           0.1 g
Μονοακόρεστα           0.1 g
Χοληστερόλη                         0 mg 0%
Νάτριο                                 1,5 mg 0%
Κάλλιο                             171,7 mg 4%
Υδατάνθρακες                        23 g 7%
 Φυτικές ίνες               4.6 g 18%
  Σάκχαρα                       14 g
Πρωτεΐνη                                  0,5 g 1%

 

Βιταμίνη A 0% Βιταμίνη C 10%
Ασβέστιο 1% Σίδηρος 1%
Βιταμίνη D 0% Βιταμίνη B6 0%
Βιταμίνη B12 0% Μαγνήσιο 2%

* Οι % ημερήσιες τιμές βασίζονται σε δίαιτα 2.000 θερμίδων. Ημερήσιες τιμές σας μπορεί να είναι υψηλότερες ή χαμηλότερες ανάλογα με τις θερμιδικές ανάγκες σας.

Τα αχλάδια είναι πλούσια σε διάφορα αντιοξειδωτικά, τα οποία είναι συγκεντρωμένα στη φλούδα τους. Χλωρογενικό οξύ: αυτό το ισχυρό αντιοξειδωτικό συνδέεται με χαμηλή αρτηριακή πίεση[4]. Επικατεχίνη: ένα  ισχυρό αντιοξειδωτικό με πολλά οφέλη για την υγεία. Κυανιδίνη: ανθοκυάνη είναι υπεύθυνη για το κόκκινο στα αχλάδια, και μπορεί να βοηθήσει στην προστασία του οργανισμού από το οξειδωτικό στρες. Κερκετίνη: Έχει αντιφλεγμονώδη και αντιβακτηριακή δράση[5].

Όταν διαλέγουμε αχλάδια, πρέπει να προσέχουμε ο φλοιός τους να είναι ομοιόμορφος, συμπαγής και να έχει σωστό και ζωηρό χρώμα, καλό είναι να μην έχει χτυπήματα και τρύπες. Αφήστε πρώτα να ωριμάσουν σε θερμοκρασία δωματίου και μετά βάλτε τα στο ψυγείο, δίχως να τα πλύνετε. Θα αντέξουν τουλάχιστον μία εβδομάδα.

[1] Conceição de Oliveira M1, Sichieri R, Sanchez Moura A. Weight loss associated with a daily intake of three apples or three pears among overweight women. Nutrition. 2003 Mar;19(3):253-6.

[2] Flourie B, Vidon N, Chayvialle JA, Palma R, Franchisseur C, Bernier JJ. Effect of increased amounts of pectin on a solid-liquid meal digestion in healthy man. Am J Clin Nutr. 1985 Sep;42(3):495-503.

[3] Schwartz SE, Levine RA, Weinstock RS, Petokas S, Mills CA, Thomas FD. Sustained pectin ingestion: effect on gastric emptying and glucose tolerance in non-insulin-dependent diabetic patients. Am J Clin Nutr. 1988 Dec;48(6):1413-7.

 

[4] Zhao Y, Wang J, Ballevre O, Luo H, Zhang W. Antihypertensive effects and mechanisms of chlorogenic acids. Hypertens Res. 2012 Apr;35(4):370-4. doi: 10.1038/hr.2011.195. Epub 2011 Nov 10.

[5] Lin LZ, Harnly JM. Phenolic compounds and chromatographic profiles of pear skins (Pyrus spp.). J Agric Food Chem. 2008 Oct 8;56(19):9094-101. doi: 10.1021/jf8013487. Epub 2008 Sep 9.

 

Print Friendly, PDF & Email

,

Δεν υπάρχουν σχόλια ακόμη

Αφήστε μια απάντηση