Βύσσινο, τι μας προσφέρει;

Τα βύσσινα είναι τύπος κερασιού. Υπάρχουν δύο τύποι κερασιών και εκατοντάδες ποικιλίες. Σε σύγκριση με τα γλυκά κεράσια, τα οποία τα απολαμβάνουμε φρέσκα, τα βύσσινα  καταναλώνονται κυρίως αποξηραμένα, κατεψυγμένα ή σε χυμό. Ο χυμός του βύσσινου προέρχεται από τους καρπούς του δέντρου Prunus cerasus και συνδέεται με μια σειρά από ενδιαφέροντα οφέλη για την υγεία.

  1. Πλούσια σε θρεπτικά συστατικά. Ο χυμός του βύσσινου είναι πλούσιος σε διάφορα θρεπτικά συστατικά. Ένα ποτήρι (240 ml) περιέχει 119 θερμίδες, 28 γρ. υδατάνθρακες, 5 γρ. φυτικές ίνες, 2 γρ. πρωτεΐνη. Περιέχει, επίσης, μικρές ποσότητες βιταμινών Β, ασβεστίου, σιδήρου, μαγνησίου, ω-3 και ω-6 λιπαρά, αντιοξειδωτικά και άλλες ωφέλιμες φυτικές ενώσεις[1]. Το βύσσινο περιέχει 20 φορές περισσότερη βιταμίνη Α και τα επίπεδα των αντιοξειδωτικών του είναι έως και πέντε φορές υψηλότερα[2] σε σύγκριση με τα κεράσια. Ένας εύκολος τρόπος να ξεχωρίσει κανείς το βύσσινο από τις γλυκές ποικιλίες είναι από το χρώμα τους. Τα κεράσια τείνουν να είναι πιο σκούρα, ενώ το βύσσινο διατηρεί το έντονο κόκκινο χρώμα του και μετά τη συγκομιδή.
  2. Βοήθα να κοιμηθούμε καλύτερα. Ο χυμός του βύσσινου μπορεί να είναι ένας αποτελεσματικός τρόπος για να θεραπεύσει την αϋπνία και να βελτιώσει την ποιότητα του ύπνου. Αυτό συμβαίνει διότι είναι πλούσια σε τρυπτοφάνη και ανθοκυανίνες , δύο ενώσεις που μπορούν να βοηθήσουν το σώμα να δημιουργήσει   κατανάλωση χυμού  αυξάνει τα επίπεδα μελατονίνης και συμβάλλει στη βελτίωση της ποιότητας και της διάρκειας του ύπνου[3]. Είναι ενδιαφέρον ότι ο χυμός βύσσινου  φαίνεται να είναι εξίσου αποτελεσματικός, ίσως και καλύτερος στη μείωση της αϋπνίας σε σύγκριση με την βαλεριάνα και τη μελατονίνη – τα δύο φυσικά προϊόντα για την αϋπνία[4].
  3. Μπορεί να προάγει την υγεία του εγκεφάλου. Οι εκφυλιστικές διαταραχές του εγκεφάλου όπως η νόσος του Πάρκινσον και του Alzheimer πιστεύεται ότι προκαλούνται, εν μέρει, από το οξειδωτικό στρες. Το βύσσινο και ο χυμός του περιέχει μεγάλες ποσότητες αντιοξειδωτικών και άλλων ωφέλιμων φυτικών ενώσεων που μπορεί να έχουν προστατευτικά αποτελέσματα στα εγκεφαλικά κύτταρα. Σε μια μελέτη, η κατανάλωση χυμού 480ml, καθημερινά, βελτίωσε τις αντιοξειδωτικές άμυνες σε υγιείς ηλικιωμένους άνδρες και γυναίκες[5]. Σε άλλη μελέτη, ηλικιωμένοι με ήπια έως μέτρια άνοια που κατανάλωναν είτε 200 ml χυμό ή  placebo  για 12 εβδομάδες, η ομάδα του χυμού είδε βελτίωση στη λεκτική ευελιξία καθώς και στη βραχυπρόθεσμη και μακροπρόθεσμη μνήμη, ενώ η ομάδα του placebo  δεν εμφάνισε βελτιώσεις [6].
  4. Μπορεί να προστατεύσει από τον καρκίνο. Ορισμένα αντιοξειδωτικά που βρίσκονται στο χυμό του μπορούν να βοηθήσουν να απενεργοποιήσουν τα γονίδια που εμπλέκονται στην ανάπτυξη του καρκίνου. Ωστόσο, αυτό δεν έχει δοκιμαστεί άμεσα στους ανθρώπους[7].
  5. Μπορεί να μειώσει την αρτηριακή πίεση. Μελέτες δείχνουν ότι η κατανάλωση χυμού βύσσινου μπορεί να οδηγήσει σε μέτρια μείωση των επιπέδων αρτηριακής πίεσης[8].
  6. Να βοηθήσει να χάσετε βάρος.  Ο χυμός βύσσινου  παρατηρήθηκε ότι  μειώνει  το βάρος, το λίπος της κοιλιάς και των επιπέδων χοληστερόλης στο αίμα σε ποντίκια. Ωστόσο, απαιτούνται μελέτες σε ανθρώπους [9].

 

Η βυσσινάδα λοιπόν,  είναι πλούσια σε θρεπτικά συστατικά, μπορεί να προσφέρει πολλά εντυπωσιακά οφέλη για την υγεία.  Φαίνεται ιδιαίτερα αποτελεσματική στη βελτίωση του ύπνου. Ως εκ τούτου, όσοι πάσχουν από αϋπνία θα πρέπει να εξετάσουν το ενδεχόμενο να δοκιμάσουν αυτό το χυμό. Για τα περισσότερα οφέλη, επιλέξτε μια έκδοση χωρίς ζάχαρη ή μείγμα δύο χούφτες βύσσινου με λίγο νερό για να φτιάξετε τη δική σας βυσσινάδα.

Προσοχή ! Ο χυμός βύσσινου περιέχει κουκερτίνη, μια φυτική ένωση που μπορεί να αλληλεπιδράσει με ορισμένα φάρμακα, ιδιαίτερα με πηκτικά του αίματος. Τα άτομα που λαμβάνουν φάρμακα πρέπει να συμβουλεύονται έναν γιατρό πριν προσθέσουν μεγάλες ποσότητες χυμού στη διατροφή τους. Επιπλέον, ο χυμός ενώ είναι ασφαλής για τους περισσότερους ανθρώπους, περιέχει μεγάλες ποσότητες σορβιτόλης – που μπορεί να προκαλέσει πόνο στο στομάχι και διάρροια για μερικούς.

 

[1] Ara Kirakosyan, E.M.Seymour, Daniel E. Urcuyo Llanes, Peter B.Kaufman, Steven F.Bolling. Chemical profile and antioxidant capacities of tart cherry products. Food Chemistry Volume 115, Issue 1, 1 July 2009, Pages 20-25.

[2] Monica H Carlsen, Bente L Halvorsen,  et al.  The total antioxidant content of more than 3100 foods, beverages, spices, herbs and supplements used worldwide. Nutr J. 2010; 9: 3. Published online 2010 Jan 22. doi:  10.1186/1475-2891-9-3.

[3] Howatson G1, Bell PG, Tallent J, Middleton B, McHugh MP, Ellis J. Effect of tart cherry juice (Prunus cerasus) on melatonin levels and enhanced sleep quality. Eur J Nutr. 2012 Dec;51(8):909-16. doi: 10.1007/s00394-011-0263-7. Epub 2011 Oct 30.

[4] Pigeon WR1, Carr M, Gorman C, Perlis ML. Effects of a tart cherry juice beverage on the sleep of older adults with insomnia: a pilot study. J Med Food. 2010 Jun;13(3):579-83. doi: 10.1089/jmf.2009.0096.

[5] Traustadóttir T, Davies SS, Stock AA, Su Y, Heward CB, Roberts LJ 2nd, Harman SM. Tart cherry juice decreases oxidative stress in healthy older men and women. J Nutr. 2009 Oct;139(10):1896-900. doi: 10.3945/jn.109.111716. Epub 2009 Aug 19.

[6] Kent K, Charlton K, Roodenrys S, Batterham M, Potter J5, Traynor V, Gilbert H, Morgan O, Richards R. Consumption of anthocyanin-rich cherry juice for 12 weeks improves memory and cognition in older adults with mild-to-moderate dementia. Eur J Nutr. 2017 Feb;56(1):333-341. doi: 10.1007/s00394-015-1083-y. Epub 2015 Oct 19.

[7] https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12706854

[8] https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/26654244

[9] https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19857054

Print Friendly, PDF & Email

,

Δεν υπάρχουν σχόλια ακόμη

Αφήστε μια απάντηση