Γλουτένη

Glouteni

Τι είναι η γλουτένη; Η γλουτένη είναι μια πρωτεΐνη που βρίσκεται στο σιτάρι σε όλες τις μορφές του όπως πλιγούρι, σκληρό, το σιμιγδάλι, φάρο κ.ά., στη σίκαλη, στο κριθάρι, στη τριτικάλε (προϊόντα διασταύρωσης μεταξύ ειδών σιταριού και σίκαλης). Αρχικά, αποτελείται από τη γλοιαδίνη και γλουτελίνη και μόλις αναμιχτούν με νερό, αλλάζουν σχήμα, ξεδιπλώνονται και ενώνονται με αποτέλεσμα να δημιουργηθεί η γλουτένη. Μπορεί επίσης να εμφανιστεί σε προ-συσκευασμένα τρόφιμα ως πρόσθετο για να δώσει γεύση, όπως σε ορισμένες μάρκες σοκολάτας, σε απομιμήσεις καβουριού (σουρίμι), αλλαντικά, σάλτσα σόγιας, βιταμίνες – ακόμα και σε ορισμένα είδη οδοντόκρεμας.

Ποιος χρειάζεται να την αποφύγει;  Όσοι πάσχουν από κοιλιοκάκη. Η κοιλιοκάκη είναι η δυσανεξία (κάτι που ο οργανισμός δεν ανέχεται) στη γλουτένη. Η αντίδραση του οργανισμού είναι η παραγωγή αντιγλιαδινικών αντισωμάτων, με αποτέλεσμα την καταστροφή του εσωτερικού τοιχώματος του λεπτού εντέρου. Πρόκειται για κληρονομικό αυτοάνοσο νόσημα.

Το λεπτό έντερο είναι υπεύθυνο για την απορρόφηση όλων τον θρεπτικών συστατικών της διατροφής, επομένως μπορεί να οδηγήσει σε δυσαπορρόφηση βιταμινών και ιχνοστοιχείων.

Η μόνη θεραπεία για την κοιλιοκάκη είναι δίαιτα ελεύθερης γλουτένης. Η συχνότητα της κοιλιοκάκης στην Ελλάδα πιθανολογείται ότι είναι 1/2.000-3.000 κατοίκους.

Ανιχνεύεται με ειδική εξέταση αίματος για τη διαπίστωση της παρουσίας αντισωμάτων και με ενδοσκοπική βιοψία.

Ποια τα συμπτώματα και οι επιπλοκές; Για αυτούς που πάσχουν από κοιλιοκάκη, τρώγοντας γλουτένη τα συμπτώματα είναι: πονοκέφαλος, κόπωση, διάρροιες, κοιλιακό πόνο, κράμπες, τυμπανισμό, δερματίτιδα. Χρόνιες επιπλοκές μπορεί να είναι: υποσιτισμός, αναιμία, οστεοπενία και οστεοπόρωση καθώς και νευρικές και ορμονικές διαταραχές, καρκίνος του εντέρου.

Τρόφιμα που πρέπει να αποκλειστούν:  κριθάρι, σίκαλη, σιτάρι, τριτικάλε, μπύρα, ψωμί, κέικ και πίτες, ζαχαρωτά, δημητριακά, μπισκότα και κράκερς, κρουτόν, τηγανητές πατάτες,  πίτσα, πίτες, σάντουιτς, burgers, ζωμοί, απομιμήσεις κρέατος ή θαλασσινών, ζυμαρικά, επεξεργασμένο κρέας, σάλτσες για σαλάτες, σάλτσες, καρυκευμένο ρύζι, πατατάκια, σούπες και βάσεις για σούπες, λαχανικά σε σάλτσα, αλεύρι, φαρίνα, σιμιγδάλι.

Προσοχή ιδιαίτερα στην ετικέτα των τροφιμων και αποφεύγετε αυτά που αναφέρουν γλουτένη, αλλά και όσα περιέχουν άγνωστα συστατικά και πρόσθετα, συντηρητικά, χρωστικές κλπ. που μπορεί να κρύβουν κινδύνους. Ας μην ξεχνάμε ότι πολλές φορές δεν αναγράφεται ακριβώς ο όρος γλουτένη, αλλά εύκολα το συμπεράνουμε από τα συμφραζόμενα π.χ. πρωτεΐνη σίτου, σιτάλευρο, δημητριακά, κλπ.

Ελεύθερα γλουτένης προϊόντα: λαχανικά, φρούτα, μοσχάρι, κοτόπουλο, ψάρι, αυγά, ρύζι, καλαμπόκι, πατάτα, γλυκοπατάτα, κινόα, φακές, φασκόμηλο, κεχρί, τόφου, φαγόπυρο.

Print Friendly, PDF & Email

, , , ,

Δεν υπάρχουν σχόλια ακόμη

Αφήστε μια απάντηση