Κάστανο – τα μαγικά οφέλη στην υγεία μας

Ta_ofelh_tou_kastanou

  • Πλούσια σε φολικό οξύ.
  • Πλούσια σε θρεπτικά συστατικά.
  • Υψηλή περιεκτικότητα σε βιταμίνη C.
  • Λιγότερα λιπαρά σε σχέση με άλλους ξηρούς καρπούς.
  • Ελέγχουν την αρτηριακή πίεση.
  • Βελτιώνουν το μεταβολισμό.
  • Άφθονα σε βιταμίνη Α.
  • Πλούσια σε κάλιο.
  • Πλούσια σε φυτικές ίνες.

 Τα κάστανα είναι γλυκοί,  αμυλούχοι και γευστικοί ξηροί καρποί. Μεγαλώνουν στα δάση της Βόρειας Αμερικής, της Ευρώπης, της Κίνας και της Ιαπωνίας. Στην Ελλάδα, το κάστανο ευδοκιμεί στην Θεσσαλία, τη Μακεδονία και στις ορεινές περιοχές της Κρήτης και της Λέσβου. 100 γραμμάρια κάστανα περιέχουν 196 θερμίδες το οποίο είναι σχετικά χαμηλό σε σύγκριση με άλλους ξηρούς καρπούς. Επίσης περιέχουν πολύ λιγότερο λίπος (1,3 γρ./100γρ.), από ό, τι οι υπόλοιποι ξηροί καρποί, αλλά είναι πολύ πλούσια σε θρεπτικά συστατικά, βιταμίνες, ανόργανα άλατα και πρωτεΐνες. Επειδή η σάρκα τους είναι κυρίως άμυλο (υδατάνθρακες 44γρ./100γρ.), είναι παρόμοιο με άλλα αμυλούχα τρόφιμα όπως οι γλυκοπατάτες, το γλυκό καλαμπόκι κ.λπ.

Τα κάστανα είναι μια απίστευτη πηγή πρωτεΐνης με περίπου 1.6 γραμμάρια σε 100 γραμμάρια. Καθώς, είναι πλούσια και σε φυτικές ίνες (8.1 γρ/100γρ.), που τα καθιστά μια τροφή χαμηλού γλυκαιμικού δείκτη, διατηρώντας έτσι χαμηλά τα επίπεδα της γλυκόζης στο αίμα. Οι φυτικές ίνες είναι εξαιρετικές για το πεπτικό σύστημα, επειδή το βοηθούν να λειτουργήσει σωστά και μπορούν να διευκολύνουν τη δυσκοιλιότητα. Επίσης, βοηθούν το σώμα να μειώσει την χοληστερίνη, επειδή μπορεί να περιορίσει την υπερβολική απορρόφηση στο έντερο.

Έκπληξη αποτελεί ότι τα κάστανα περιέχουν αρκετή ποσότητα βιταμίνης C – περίπου το 72% της συνιστώμενης ημερήσιας δόσης. Αυτή η ισχυρή αντιοξειδωτική βιταμίνη καταπολεμά τις βλαβερές ελεύθερες ρίζες που προκαλούν καρκίνο, εκφυλιστικές παθήσεις και την πρόωρη γήρανση.

Εκτός από τη βιταμίνη C, υπάρχει και φυλλικό οξύ. Αυτό είναι ένα σπάνιο χαρακτηριστικό σε ξηρούς καρπούς, αλλά 100 γραμμάρια κάστανα περιέχουν 62 μικρογραμμάρια φολικών. Το φολικό οξύ είναι απαραίτητο για τη σύνθεση του DNA και τη δημιουργία των ερυθρών αιμοσφαιρίων. Συνιστάται ιδιαίτερα κατά τις περιόδους πριν από τη σύλληψη και κατά την διάρκεια της κύησης, διότι μπορεί να αποτρέψει ανωμαλίες του νευρικού σωλήνα στο έμβρυο.

Είναι καλή πηγή μονοακόρεστων λιπαρών οξέων, όπως ολεϊκού και παλμιτολεϊκού οξέος, τα οποία βοηθούν στη μείωση της κακής χοληστερόλης (LDL) και αύξηση της καλής (HDL) και έτσι μπορεί να αποτρέψει εγκεφαλικά και ασθένειες της στεφανιαίας αρτηρίας.

Ειδικά, τα κάστανα είναι πλούσια πηγή μετάλλων. Περιέχουν ασβέστιο, φώσφορο, μαγνήσιο, σίδηρο, μαγγάνιο, ψευδάργυρο και ιδιαίτερα μεγάλες ποσότητες καλίου (484mg σε 100 γραμμάρια). Το κάλιο συμβάλλει στην καλή λειτουργία του νευρικού και ανοσοποιητικού συστήματος αλλά και της αρτηριακής πίεσης. Επιπρόσθετα, τα κάστανα περιέχουν βιταμίνες Β1 και Β2, απαραίτητες για την μετατροπή των τροφών σε ενέργεια και για την ομαλή λειτουργία του νευρικού συστήματος. Υπάρχουν επίσης αξιοπρεπή ποσότητες της βιταμίνης Α στον κάστανα.

Τα κάστανα δεν έχουν γλουτένη, έτσι  είναι εξαιρετική επιλογή για άτομα που πάσχουν από  κοιλιοκάκη.

Για να επιλέξετε τα καλύτερα, διαλέξτε καρύδια με λαμπερό δέρμα χωρίς κοψίματα  ή σημάδια. Αν είναι δυνατόν, ανοίξτε ένα κάστανο και ελέγξτε τη σάρκα του. Μπορεί να φαίνονται ωραία εξωτερικά αλλά να είναι σάπια στο εσωτερικό τους. Αποφύγετε αυτά με την μούχλα πάνω τους. Θα πρέπει να φυλάσσονται σε σκοτεινό και δροσερό μέρος (όπως ένα κελάρι ή υπόγειο), αλλά μπορούν επίσης και στο ψυγείο.

Πρόταση σερβιρίσματος:

  • Ωμά, ψητά ή βραστά.Για να τα ψήσετε, κάνετε μια μικρή, διαγώνια τομή.
  • Βρασμένα κάστανα πουρέ χρησιμοποιείται σε πολλές σάλτσες, συνταγές με γέμιση, κέικ, muffins, κτλ.
  • Γλασέ κάσταναή κάστανα βουτηγμένα σε σοκολάτα.   
Print Friendly

, , ,

Δεν υπάρχουν σχόλια ακόμη

Αφήστε μια απάντηση