Καρπούζι! Τι μας προσφέρει;

Karpouzi

«Το καρπούζι είναι μόνο νερό» λένε, ισχύει όμως; Ας το δούμε από την αρχή. Προέρχεται από τη Νότια Αφρική, και σχετίζεται με το πεπόνι, τα κολοκύθια, τις κολοκύθες και τα αγγούρια. Το καρπούζι είναι γεμάτο με νερό και θρεπτικά συστατικά, περιέχει πολύ λίγες θερμίδες και είναι εξαιρετικά αναζωογονητικό και ζουμερό. Επίσης, είναι πλούσια πηγή κιτρουλίνης και λυκοπένιου. Το καρπούζι και ο χυμός καρπουζιού έχουν συνδεθεί με πολλά οφέλη για την υγεία.

Το καρπούζι αποτελείται κυρίως από νερό (91%) και υδατάνθρακες (7,5%). Περιέχει σχεδόν καθόλου πρωτεΐνη ή λίπος, και είναι πολύ χαμηλό σε θερμίδες. Ο παρακάτω πίνακας περιέχει πληροφορίες σχετικά με όλα τα κύρια θρεπτικά συστατικά στο καρπούζι[1].

Ποσότητα ανά  100 g
Θερμίδες (kcal) 30
Λιπίδιο 0,2 g
Χοληστερόλη 0 mg
Νάτριο 1 mg
Κάλιο 112 mg
Υδατάνθρακες 8 g
Φυτικές ίνες 0,4 g
Ζάχαρη 6 g
Πρωτεΐνη 0,6 g

 

Βιταμίνη Α 569 IU Βιταμίνη C 8,1 mg
Ασβέστιο 7 mg Σίδηρος 0,2 mg
Βιταμίνη D 0 IU Βιταμίνη Β6 0 mg
Βιταμίνη Β12 0 µg Μαγνήσιο 10 mg

 

Οι υδατάνθρακες είναι ως επί το πλείστον απλά σάκχαρα, όπως η γλυκόζη, φρουκτόζη και σακχαρόζη. Το καρπούζι περιέχει επίσης, μια μικρή ποσότητα ινών.  Είναι μια καλή πηγή βιταμίνης C, καθώς επίσης και άλλων βιταμινών και μετάλλων, όπως: κάλιο, χαλκό, βιταμίνη Β5, Βιταμίνη Α (το καρπούζι περιέχει βήτα-καροτίνη, η οποία μετατρέπεται σε βιταμίνη Α στο σώμα). Το καρπούζι είναι φτωχή πηγή αντιοξειδωτικών σε σύγκριση με άλλα φρούτα[2]. Ωστόσο, είναι πλούσιο στο αμινοξέο κιτρουλίνη, και στο αντιοξειδωτικό λυκοπένιο, τα οποία έχουν πολυάριθμα οφέλη για την υγεία.

Το καρπούζι είναι η πιο γνωστή διατροφική πηγή του αμινοξέος κιτρουλίνη. Το υψηλότερο ποσό βρίσκεται στο λευκό φλοιό που περιβάλλει τη σάρκα[3]. Στο σώμα, η κιτρουλίνη μετατρέπεται στο αμινοξύ αργινίνη. Τόσο κιτρουλίνη όσο και η αργινίνη παίζουν σημαντικό ρόλο στη σύνθεση του νιτρικού οξειδίου (ΝΟ), το οποίο βοηθά στη μείωση της αρτηριακής πίεσης[4]. Επίσης,  είναι σημαντική για πολλά όργανα, όπως τους  πνεύμονες, τα νεφρά, το ήπαρ,  το ανοσοποιητικό και αναπαραγωγικό σύστημα, και έχει αποδειχθεί ότι διευκολύνει στην επούλωση των πληγών[5].

Μελέτες έχουν δείξει ότι ο χυμός καρπουζιού είναι πολύ καλή πηγή κιτρουλίνης, και είναι σε θέση να αυξήσει τα επίπεδα στο αίμα τόσο με κιτρουλίνη όσο και με αργινίνη[6],[7]. Βέβαια, κάποιος θα πρέπει να καταναλώνει  περίπου 2.5 κιλά καρπούζι για να καλύψει τη συνιστώμενη ημερήσια πρόσληψη για αργινίνη[8].

Το καρπούζι, όπως ήδη αναφέραμε είναι πλούσιο σε λυκοπένιο , ένα ισχυρό αντιοξειδωτικό υπεύθυνο για το κόκκινο χρώμα[9]. Το λυκοπένιο χρησιμοποιείται σε κάποιο βαθμό για να σχηματίσει βήτα-καροτένιο στο σώμα, το  οποία μετατρέπεται σε βιταμίνη Α.

Επομένως το καρπούζι το προτιμάμε όχι μόνον για την γλυκιά και νόστιμη γεύση του, αλλά και γιατί είναι μια τέλεια προσθήκη σε μια υγιεινή διατροφή. Είναι ιδιαίτερα δροσιστικό σε μια ζεστή μέρα του καλοκαιριού, και μπορεί να θεωρηθεί ως το απόλυτο καλοκαιρινό φρούτο.

[1] https://ndb.nal.usda.gov/ndb/search

[2] Tarazona-Díaz MP, Viegas J, Moldao-Martins M, Aguayo E. Bioactive compounds from flesh and by-product of fresh-cut watermelon cultivars. J Sci Food Agric. 2011 Mar 30;91(5):805-12. doi: 10.1002/jsfa.4250.

[3] Rimando AM, Perkins-Veazie PM. Determination of citrulline in watermelon rind. J Chromatogr A. 2005 Jun 17;1078(1-2):196-200.

[4] Ikeda Y, Young LH, Scalia R, Lefer AM. Cardioprotective effects of citrulline in ischemia/reperfusion injury via a non-nitric oxide-mediated mechanism. Methods Find Exp Clin Pharmacol. 2000 Sep;22(7):563-71.

[5] Wu G, Meininger CJ, Knabe DA, Bazer FW, Rhoads JM. Arginine nutrition in development, health and disease. Curr Opin Clin Nutr Metab Care. 2000 Jan;3(1):59-66.

[6] Collins JK, Wu G, Perkins-Veazie P, Spears K, Claypool PL, Baker RA, Clevidence BA.Watermelon consumption increases plasma arginine concentrations in adults. Nutrition. 2007 Mar;23(3):261-6.

[7] Mandel H, Levy N, Izkovitch S, Korman SH. Elevated plasma citrulline and arginine due to consumption of Citrullus vulgaris (watermelon). J Inherit Metab Dis. 2005;28(4):467-72.

[8] Wells BJ, Mainous AG 3rd, Everett CJ. Association between dietary arginine and C-reactive protein. Nutrition. 2005 Feb;21(2):125-30.

[9] Miller NJ, Sampson J, Candeias LP, Bramley PM, Rice-Evans CA. Antioxidant activities of carotenes and xanthophylls. FEBS Lett. 1996 Apr 22;384(3):240-2.

 

Print Friendly

, ,

Δεν υπάρχουν σχόλια ακόμη

Αφήστε μια απάντηση