Μύρτιλα, τα θαυματουργά!

Myrtila

Τα μύρτιλα είναι γλυκά, θρεπτικά και πολύ δημοφιλή. Έχουν επισημανθεί  σαν ένα «superfood», είναι χαμηλά σε θερμίδες και κάνουν απίστευτα καλό στην υγεία μας. Το μύρτιλο αναφέρεται συχνά ως το θαυματουργό φυτό της νεότητας. Εδώ είναι κάποια από τα οφέλη τους.

  1. Τα μύρτιλα είναι χαμηλά σε θερμίδες, αλλά πλούσια σε θρεπτικά συστατικά. Το μύρτιλο ή blueberry είναι ένας οπωροφόρος θάμνος της οικογενείας των Ερεικοειδών. Συνδέεται στενά με παρόμοιους θάμνους, όπως εκείνους που παράγουν cranberries και huckleberries. Τα μύρτιλα είναι μικρά, περίπου 5-16 χιλιοστά σε διάμετρο. Στην αρχή είναι πράσινα και στη συνέχεια της ωρίμανσης αλλάζουν σε μπλε-μωβ. Ένα φλιτζάνι (148 γρ.) μύρτιλα περιέχει[1],[2]:
  • Φυτικες ίνες:4 γραμμάρια.
  • Βιταμίνη C:24% της ΣΗΠ.
  • Βιταμίνη Κ:36% της ΣΗΠ.
  • Μαγγάνιο:25% της ΣΗΠ.
  • Περιέχουν 85% νερό, και έχουν μόνο 84 θερμίδες!
  1. Τα μύρτιλα είναι ο βασιλιάς των αντιοξειδωτικών τροφίμων! Τα αντιοξειδωτικά είναι σημαντικά γιατί προστατεύουν το σώμα μας από τις ελεύθερες ρίζες, οι οποίες είναι ασταθή μόρια που μπορούν να βλάψουν τη δομή των κυττάρων ώστε να συμβάλλουν στη γήρανση και σε ασθένειες όπως ο καρκίνος[3]. Πιστεύεται ότι έχουν τηνυψηλότερη αντιοξειδωτική  περιεκτικότητα από όλα τα φρούτα και τα λαχανικά[4],[5]. Είναι πλούσια σε ανθοκυανίνες (πολυφαινόλες). Έχει αποδειχθεί ότι τα μύρτιλα αυξάνουν άμεσα τα επίπεδα αντιοξειδωτικών στο σώμα[6],[7].
  2. Μύρτιλλα καταπολεμούν την «κακή» χοληστερόλης (LDL) και την αρτηριοσκλήρυνση. Τα αντιοξειδωτικά που περιέχονται στα μύρτιλα συνδέονται στενά με τα μειωμένα επίπεδα της οξειδωμένης LDL[8]. Έρευνα έδειξε ότι η καθημερινή λήψη μυρτιλών 50 γρ. μείωσε την οξείδωση της LDL κατά 27% στους παχύσαρκους συμμετέχοντες, μετά από μια περίοδο οκτώ εβδομάδων[9]. Μια άλλη μελέτη έδειξε ότι όταν καταναλώνονται 75 γρ. μύρτιλα με το κύριο γεύμα μειώνεται σημαντικά η οξείδωση της LDL[10].
  3. Τα μύρτιλα μπορούν να μειώσουν την αρτηριακή πίεση. Τα μύρτιλα φαίνεται να έχουν σημαντικά οφέλη για τα άτομα με υψηλή αρτηριακή πίεση (υπέρταση). Σε μια μελέτη, η κατανάλωση 50 γρ. μύρτιλα την ημέρα, για οκτώ εβδομάδες έδειξε ότι μειώθηκε κατά 4-6% η αρτηριακή πίεση των συμμετεχόντων[11]. Και άλλες μελέτες έχουν δείξει παρόμοια αποτελέσματα, ειδικά όταν κοιτάζονται μετα-εμμηνοπαυσιακές γυναίκες[12].
  4. Μπορούν να βοηθήσουν στη διατήρηση της καλής λειτουργίας του εγκεφάλου και τη βελτίωση της μνήμης! Σύμφωνα με μελέτες σε ζώα, τα αντιοξειδωτικά στα μύρτιλα τείνουν να συγκεντρώνονται σε περιοχές του εγκεφάλου που είναι απαραίτητα για τη νοημοσύνη[13]. Ανθρώπινες μελέτες έχουν επίσης δείξει ελπιδοφόρα αποτελέσματα. Μια μελέτη που διήρκησε έξι χρόνια, με 16.010 ηλικιωμένους συμμετέχοντες, διαπίστωσε ότι τα μύρτιλα και οι φράουλες καθυστερούν την εμφάνιση της άνοιας έως και 2,5 χρόνια[14].

Όπως προκύπτει από τα παραπάνω είναι σαφές ότι τα βατόμουρα είναι απίστευτα υγιεινά και θρεπτικά. Το γεγονός ότι είναι γλυκά, πολύχρωμα, και μπορείτε να απολαύσετε τόσο φρέσκα όσο και κατεψυγμένα, είναι απλά ένα νόστιμο πλεονέκτημα!

[1] http://nutritiondata.self.com/facts/fruits-and-fruit-juices/1851/2,  πρόσβαση 8/6/2016

[2] https://ndb.nal.usda.gov/ndb/foods/show/2215 , πρόσβαση 8/6/2016

[3] Peng C1, Wang X1, Chen J2, Jiao R3, Wang L1, Li YM1, Zuo Y1, Liu Y1, Lei L1, Ma KY1, Huang Y4, Chen ZY1. Biology of ageing and role of dietary antioxidants. Biomed Res Int. 2014;2014:831841. doi: 10.1155/2014/831841. Epub 2014 Apr 3.

[4] Kelly L. Wolfe, Xinmei Kang, Xiangjiu He, Mei Dong, Qingyuan Zhang and Rui Hai Liu. Cellular Antioxidant Activity of Common Fruits. J. Agric. Food Chem., 2008, 56 (18), pp 8418–8426.

[5] Wu X1, Beecher GR, Holden JM, Haytowitz DB, Gebhardt SE, Prior RL. Lipophilic and hydrophilic antioxidant capacities of common foods in the United States. J Agric Food Chem. 2004 Jun 16;52(12):4026-37.

[6] Mazza G, Kay CD, Cottrell T, Holub BJ. Absorption of anthocyanins from blueberries and serum antioxidant status in human subjects. J Agric Food Chem. 2002 Dec 18;50(26):7731-7.

[7] Kay CD1, Holub BJ The effect of wild blueberry (Vaccinium angustifolium) consumption on postprandial serum antioxidant status in human subjects. Br J Nutr. 2002 Oct;88(4):389-98.

[8] Sandhya Khurana, Krishnan Venkataraman, Amanda Hollingsworth, Matthew Piche, and T. C. Tai. Polyphenols: Benefits to the Cardiovascular System in Health and in Aging. Nutrients. 2013 Oct; 5(10): 3779–3827.

[9] Arpita Basu, Mei Du, Misti J. Leyva, Karah Sanchez, Nancy M. Betts, Mingyuan Wu, Christopher E. Aston, and Timothy J. Lyons. Blueberries Decrease Cardiovascular Risk Factors in Obese Men and Women with Metabolic Syndrome. J. Nutr. September 1, 2010, vol. 140 no. 9 1582-1587.

[10] Blacker BC, Snyder SM, Eggett DL, Parker TL. Consumption of blueberries with a high-carbohydrate, low-fat breakfast decreases postprandial serum markers of oxidation. Br J Nutr. 2013 May;109(9):1670-7.

[11] Arpita Basu, Mei Du, Misti J. Leyva, Karah Sanchez, Nancy M. Betts, Mingyuan Wu, Christopher E. Aston, and Timothy J. Lyons. Blueberries Decrease Cardiovascular Risk Factors in Obese Men and Women with Metabolic Syndrome. J. Nutr. September 1, 2010. vol. 140 no. 9 1582-1587

[12] McAnulty LS, Collier SR, Landram MJ, Whittaker DS, Isaacs SE, Klemka JM, Cheek SL, Arms JC, McAnulty SR. Six weeks daily ingestion of whole blueberry powder increases natural killer cell counts and reduces arterial stiffness in sedentary males and females. Nutr Res. 2014 Jul;34(7):577-84.

[13] Willis LM, Shukitt-Hale B, Joseph JA. Recent advances in berry supplementation and age-related cognitive decline. Curr Opin Clin Nutr Metab Care. 2009 Jan;12(1):91-4.

[14] Elizabeth E. Devore, Jae Hee Kang , Monique M. B. Breteler and Francine Grodstein. Dietary intakes of berries and flavonoids in relation to cognitive decline. Annals of Neurology. Volume 72, Issue 1, pages 135–143, July 2012.

 

 

Print Friendly, PDF & Email

, , , , ,

Μια απάντηση στο Μύρτιλα, τα θαυματουργά!

  1. GReat blueberries Δεκέμβριος 6, 2016 at 7:16 μμ #

    Συγχαρητήρια για το άρθρο!
    Όντως τα μύρτιλα είναι θαυματουργά και άρθρα σαν και αυτό βοηθούν να τα μάθουν επιτέλους και οι Έλληνες και να τα βάλουν στην διατροφή τους όπως γίνεται στο εξωτερικό. Είμαστε παραγωγοί μύρτιλων και σας πληροφορούμε ότι πλέον στην χώρα μας παράγονται μύρτιλα με κορυφαία χαρακτηριστικά. Για όποιον ενδιαφέρεται επισκεφτείτε την σελίδα μας.
    http://www.greatblueberries.gr

Αφήστε μια απάντηση