Ρίκο-ρίκο- ρίκο, μάγουλο Βερίκοκο!!!

Τα βερίκοκα μόλις εμφανιστούν μας δείχνουν ότι ξεκινάει το καλοκαίρι.  Είναι γεμάτα β-καροτένιο και φυτικές ίνες. Έχουν συγγένεια με τα ροδάκινα, όμως  τα βερίκοκα είναι μικρά, με πορτοκαλοκίτρινο χρώμα, βελούδινο δέρμα και σάρκα, όχι πολύ ζουμερά και γλυκά.

1 φρέσκο βερίκοκο, περίπου 35 γραμμάρια έχει 17 θερμίδες, 5% βιταμίνη C 4% βιταμίνη Α, 3% κάλιο, 3% χαλκό και 3% ίνες.

Τα βερίκοκα είναι πλούσιο σε αντιοξειδωτικά. Θεωρήστε το βερίκοκο ως ένα εξαιρετικό φρούτο, που σας παρέχει τις προστατευτικές επιδράσεις των αντιοξειδωτικών ενώ σας προσθέτει ελάχιστες θερμίδες στο ημερήσιο σύνολο.

Προστασία κατά των ελεύθερων ριζών

Τα βερίκοκα περιέχουν μια σειρά από ισχυρά αντιοξειδωτικά. Κατατάσσουμε το βερίκοκο ως καλή πηγή βιταμίνης Α (από β-καροτίνη) και C. Τα οφέλη για την υγεία που συνδέονται με το καθένα είναι πολλαπλά και καλά τεκμηριωμένα.

Τα βερίκοκα είναι πλούσια σε φλαβονοειδή. Οι δίαιτες πλούσιες σε φλαβονοειδή και οι άλλοι τύποι πολυφαινολών που βρίσκονται στα βερίκοκα έχουν συνδεθεί με τη μείωση των καρδιακών παθήσεων στους ανθρώπους, καθώς και με άλλα πιθανά οφέλη για την υγεία.

Εδώ είναι μερικά από τα πιο σημαντικά αντιοξειδωτικά θρεπτικά συστατικά που βρίσκονται στα βερίκοκα: κερσετίνη, προανθοκυανιδίνες, κατεχίνες, επικατεχίνες, γαλλικό οξύ, καφεϊκό οξύ, κουμαρικό οξύ και φερουλικό οξύ.

Προστατεύουν την όρασή

Τα βερίκοκα είναι πλούσια σε καροτενοειδή και ξανθοφύλλες, θρεπτικά συστατικά τα οποία οι ερευνητές πιστεύουν ότι μπορούν να βοηθήσουν στην προστασία της όρασης από τη ζημία που σχετίζεται με τη γήρανση. Επιπλέον, οι ερευνητές έχουν συνδέσει την τακτική πρόσληψη φρούτων με μικρότερο κίνδυνο απώλειας όρασης με τη γήρανση.[1],[2] Αυτό το όφελος συμβαίνει όταν τρώτε 3 ή περισσότερες μερίδες φρούτων κάθε μέρα.

Προστατεύουν από τη φλεγμονή

Τα βερίκοκα είναι ισχυρή πηγή κατεχινών, μια ευρεία οικογένεια φλαβονοειδών, φυτοθρεπτικών συστατικών. Ένα μόνο βερίκοκο σας παρέχει 4-5 γραμ. από κατεχίνες. Αυτά τα φυτοθρεπτικά συστατικά είναι ισχυρά αντιφλεγμονώδη θρεπτικά στοιχεία και οι ερευνητές έχουν εξετάσει εκτενώς τις επιπτώσεις στην υγεία. Οι ερευνητές ανακάλυψαν ότι οι κατεχίνες μπορούν να αναστείλουν τη δραστηριότητα ενός ενζύμου που ονομάζεται κυκλοοξυγενάση-2 (COX-2), ένα από τα κρίσιμα βήματα στη διαδικασία της φλεγμονής.

Μεγάλο μέρος της έρευνας σχετικά με τα οφέλη της κατεχίνης περιλαμβάνει μελέτες σε ζώα και όχι σε ανθρώπους. Αλλά από την άλλη δίαιτες πλούσιες σε κατεχίνες – όχι συγκεκριμένα από βερίκοκα αλλά από άλλες τροφές όπως το τσάι ή το κακάο – έχουν οδηγήσει σε σημαντικές ευεργετικές αλλαγές. Για παράδειγμα, πολλές μελέτες έχουν δείξει ότι τρόφιμα πλούσια σε κατεχίνη μπορούν να προστατεύσουν τα αιμοφόρα αγγεία από βλάβες που σχετίζονται με φλεγμονές, οδηγώντας σε καλύτερο έλεγχο της αρτηριακής πίεσης[3],[4].

Άλλα οφέλη για την υγεία

Τα βερίκοκα είναι μια καλή πηγή διαιτητικών ινών. Αυτή η συνολική περιεκτικότητα σε ίνες είναι χρήσιμη για την πεπτική υγεία. Επίσης, έχουν κατά το ήμισυ διαλυτές ίνες. Οι διαλυτές ίνες είναι ένας τύπος ινών που μπορεί να βοηθήσει στον έλεγχο των επιπέδων χοληστερόλης στο αίμα.

Μερικές ιδέες

Προσθέστε φέτες βερίκοκου σε ζεστά ή κρύα δημητριακά.

Την επόμενη φορά που θα φτιάξετε τηγανίτες ολικής αλέσεως προσθέστε μερικά ψιλοκομμένα βερίκοκα στο κτύπημα.

Δώστε γεύση της Μέσης Ανατολής στα κοτόπουλα ή στα λαχανικά με την προσθήκη αποξηραμένων βερίκοκων σε κύβους.

Σερβίρετε φρέσκα βερίκοκα στην πράσινη σαλάτα σας όταν είναι η εποχή.

[1] Hankinson SE, Stampfer MJ, Seddon JM, et al. Nutrient intake and cataract extraction in women: a prospective study. BMJ 1992;305(6849):335-9. 1992.

[2] Jacques PF, Chylack LT. Epidemiologic evidence of a role for the antioxidant vitamins and carotenoids in cataract prevention. Am J Clin Nutr 1991;53:352S-5S. 1991.

[3] Jian L, Lee AH, Binns CW. Tea and lycopene protect against prostate cancer. Asia Pac J Clin Nutr.   2007;16 Suppl 1:453-7. 2007. PMID:17392149.

[4] Kohlmeyer L, Kark JD, Gomez-Gracia E, et al. Lycopene and myocardial infarction risk in the EUROMIC study. Am J Epidemiol 1997;146:618-26. 1997.

Print Friendly

, ,

Δεν υπάρχουν σχόλια ακόμη

Αφήστε μια απάντηση